Regina

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fotogalerij Regina

De groeiende werkeloosheid en de algemene malaise van de crisisjaren gingen ook aan Kunstaardewerkfabriek Regina, niet onopgemerkt voorbij. De fabriek, opgericht in 1898, het kroningsjaar van koningin Wilhelmina, moest personeel ontslaan en verkortte de arbeidstijd. Men ging over tot de fabricage van gebruiksgoed, serviezen, gelegenheidsaardewerk en voorwerpen met een eenvoudiger, maar nog wel handgeschilderde, decoratie, omdat men voor het volledig handbeschilderde sierraardewerk (plateel) geen toekomst meer zag. Daarnaast werd serviesgoed uitgevoerd in veelal gespoten kunstglazuur of in mat roomkleurig glazuur.
Reeds bestaande vormen en modellen werden voorzien van uitbundige glazuren. Het assortiment werd uitgebreid met nieuwe modellen, die een nogal grillige vormgeving hadden, met als glazuur de zogenaamde slangenhuidstructuur, of de decors Bora, Stroma en Stresa. Minder vaak toegepast, maar niet minder fraai waren decors als Nias, Bromo, Frisco en Rosa.
Overigens had Regina in maart 1930 al met deze zogenaamde kunstglazuren geƫxperimenteerd, want tijdens de 22e Jaarbeurs te Utrecht werd naast een nieuwe collectie handgeschilderd plateel ook effen gekleurd aardewerk voorzien van kunstglazuur gepresenteerd.
De nieuwe modellen, vazen en kannen die vergelijkbaar zijn met de ontwerpen van onder andere Fons Decker (P.Z.H.), die hierin voorop liep, en Willem Stuurman (Zenith), waren robuust van vorm en werden door middel van penseel of spuit van glazuur voorzien. Onduidelijk is tot op heden van wie de model- en decorontwerpen zijn. Van Ernst Schubad, bekend door zijn fraaie art deco dierplastieken voor de Regina of van stagiair Willem de Vries, een leerling van Bert Nienhuis? De nummers van deze modellen waren driecijferig en liepen van 500 tot 899.
Na 1935, toen de situatie verbeterde en de plateelschilders weer aan de slag konden, produceerde Regina weer meer Delfts blauw, gebruiksaardewerk en sieraardewerk met een eenvoudigere decoratie.